De Sociale kaart is speciaal voor burgers ontwikkeld om zelfredzaamheid en eigen kracht te ondersteunen.
Dit doen wij door burgers de mogelijkheid te bieden om zelfstandig, gemakkelijk en snel oplossingen in de eigen omgeving te vinden.
Dit kunnen vrijwilligers organisaties, buurtverenigingen, wijkinitiatieven maar ook specialistische organisaties of activiteiten zijn.
De Sociale kaart PRO web-applicatie is speciaal voor de professionals uit de frontoffice en/of sociale (wijk)teams gemaakt
en is op een telefoon, laptop of pc te gebruiken.
Het biedt professionals de mogelijkheid om burgers snel weer op weg te helpen bij verschillende vraagstukken.
De Sociale kaart PRO web-applicatie bevat naast alle functionaliteiten voor burgers veel extra's specifiek voor de professionals.
Dagelijks is een team van beheerders en ervaren redacteuren bezig met het invoeren en onderhouden van gegevens van organisaties die in de Sociale kaart zijn opgenomen. Alle redactionele informatie is gescreend om de informatie zo neutraal mogelijk weer te kunnen geven. Elke organisatie in de Sociale kaart krijgt door ervaren informatie- en documentatiemanagers verschillende trefwoorden toegekend uit de thesaurus Zorg en Welzijn van Stimulansz.
Naast het verwerken van mutaties en het toevoegen van (nieuwe) organisaties onderneemt het team ook zelf actie om gegevens up-to-date te houden. Alle gegevens van de organisaties die in de Sociale kaart zijn opgenomen hebben een zogenaamde ‘houdbaarheidsdatum’. Aan de hand hiervan doorlopen de beheerders jaarlijks alle gegevens meerdere keren Alle organisaties krijgen bericht over deze controle-acties. Controleurs beoordelen daarnaast aan de hand van eigen checkmomenten en -methoden of informatie nog klopt.
Mutaties en nieuwe signalen komen voor het grootste deel uit het sociaal domein zelf. Honderden consulenten/cliëntondersteuners van MEE gebruiken de PRO-versie van de Sociale kaart dagelijks in hun werk met en voor burgers en cliënten. Daarnaast ontvangt de redactie mutaties en suggesties van burgers en organisaties zelf.
Regelhulp is de digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg en ondersteuning. Regelhulp biedt tekstuele informatie over de mogelijkheden voor een burger binnen de wet- en regelgeving omtrent zorg en ondersteuning. Door middel van het beantwoorden van een aantal vragen zien burgers wat er mogelijk is in hun persoonlijke situatie en waar zij recht op hebben.
Meerwaarde koppeling Regelhulp en Sociale kaart Nederland
Sociale kaart Nederland verbreedt de opties die Regelhulp biedt door ook de lokale zorg binnen de gemeente in kaart te brengen. De Sociale Kaart omvat een uitgebreide databank van formele én informele organisaties die actief zijn op het gebied van zorg en ondersteuning binnen de gemeente. De burger kan, dankzij de koppeling tussen de Sociale Kaart en Regelhulp, zélf in contact komen met lokale zorg die nauw aansluit op de specifieke zorgvraag. Hierdoor wordt de zelfredzaamheid van burgers vergroot.
Sociale Kaart Nederland de complete Sociale kaart-oplossing om gemeenten en zorg- en welzijnsinstellingen te ondersteunen bij hun inspanningen burgers goed te informeren over de oplossingen die het sociale domein biedt.